onsdag 24. november 2010

My Chemical Romance


Danger Days - The True Lives of the Fabulous Killjoys



My Chemical Romance har ikke kommet ut med et album siden det kjente, mørke og emosjonelle albumet "The Black Parade" som jeg personlig ikke syntes noe særlig om. Under "The black parade" ble de mer commersielle, de solgte og solgte og solgte. Selv om albumet handler om død, vanskeligheter er det ikke det samme som det eldre. Selv er jeg fan av da de var skikkelig Emo, da de skrev om selvmord, tårer, angst og selvskading. Men nå har de kommet ut med et album som er så lang fra Emo at jeg ble helt satt ut da jeg hørte de første sangene. Albumet er smekket med fantastiske låter fylt med glede, eventyr og nok et fantastisk konsept.


Plata har et tema som omhandler en superheltgjeng som kjemper onde skurker en eller annen gang i fremtiden. Under plata får vi også høre noen "radio prodcasts" fra Dr. Death. Foruten en liten intro på 30 sekunder hvor Dr. Death preacher i vei starter albumet med sangen "Na na na (na na na na na na)" hvor man vrikker på kroppen, tramper med dansefoten og smiler fra øre til øre. Denne sangen (og flere av de deilige cupcaksene av noen sanger) er sanger man kan sette på på morgnen når man er virkelig trøtt og vil ha en kickstart på dagen. Sangen "Bulletproof heart" minner meg veldig my om The Killers og Muse noe som ikke er helt passende. Den slår igjennom noen ganger hvor den blir fengende men for meg gir den meg en følelse av "neeeh, aaaah, eeeeeh" når jeg hører på den. Men for all del, sangen er bra den, bare litt mindre fengende enn de andre. Om vi hopper litt frem til sangen "summertime" klarer jeg virkelig å slappe av. Skuldrene senker seg og jeg drømmer meg tilbake til en verden som er 7 måneder unna. Og sånn fortsetter den. Hele plata. Med fengende sanger som gjør deg glad. Sangen "Sing" som jeg utpeker som en av de desidert beste er helt fantastisk. Jeg gikk nedover gaten her en dag og tok meg selv i å virkelig synge den høyt. Dette er plata for deg som trenger noe futt i deg før den store rengjøringa før jul, for deg som lider av vinterdeppresjon eller for deg som bare vil dra dyna over hodet når du ser ut av vinduet om morgnen og bakken er dekket av frost og gradestokken viser -20 grader. For egentlig er ikke dette en plate. Det er en stor pille med antidepprisiva som holder deg oppe hele resten av vinteren. De har skiftet hele sin rettning i musikken, men kanskje det er fordi de faktisk også måtte vokse opp en eller annen gang i sitt liv. Cheer up emokids, it's the new trend!


Plata får 6/6 for en flott gjenomført plate som ikke kommer til å gå i glemmeboken med det første.


Jeg skal ikke prakke for mye ned på VG da de faktisk gav den en en 4'er. Men jeg føler fortsatt av selve anmeldelsen var gjort litt halvhjertet. Kan de ikke gi meg noen skikkelige anmeldere snart?



Jeg skulle gjerne gitt dere en superduper lang anmeldelse men NÅ må jeg lese til eksamen. Ha en kos kveld peeps, anmeldelsen av Datarock konserten kommer litt senere. Jeg skal også se Silver i morgen så det kommer en anmeldelse av den også en gang i fremtiden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar